maandag 13 mei 2013

Gezond in week 18!

Ik ben er weer en wat is er veel gebeurd! Als ik alle groente & fruit avonturen met jullie zou willen delen die ik de afgelopen weken heb beleefd zou dit een veel te lange post worden. Mijn kennis groeit, en mijn interesse ook, het vermogen om gezond te koken ontwikkeld zich stapje voor stapje EN op het vlak van 'gezond eten met kinderen' zijn nieuwe successen geboekt! Dat laatste mede dankzij jullie reacties, lieve lezers. Dus bij deze: dank!
.
Ik heb deze vakantie veel gelezen over voeding én de vrije tijd benut om flink te koken uit Amber Alberda's kookboek uit de serie 'Eet jezelf mooi, slank en gelukkig'. WAT een lekker kookboek en wat heb ik er veel uit geleerd over voeding!



Eindelijk kruist een kundig iemand mijn pad die ingaat op het fenomeen 'schommelende suikerspiegel' en uitlegt wat je met voedsel-keuzes kunt doen om je suikerspiegel stabiel te houden. Want o, wat is dat voor mij van belang.

Het is een kookboek waarvoor je wel wat lef nodig hebt. Tenminste, ik had echt cold feet voor ik eraan durfde te beginnen. Al die ingrediënten waar ik nog nooit van had gehoord (amandelmelk?!). Maar let op, in mijn verslag van week 18 kom je wat dappere pogingen tegen. EN, het gaat steeds beter.




Goed, de eerste dag van de afgelopen week begon met een appel-bietensap. Altijd goed voor de reiniging van 't inwendige lijf. 




Nummer twee werd een boterham met eigengemaakte humus en tomaten, besprenkeld met parmezaanse kaas. Ik had nog net een centimetertje liggen, kwam precies goed uit. En lekker!!

En zelfs kwam ik toe aan een sapje bij wijze van nummer drie. Maar wat erin zat...beats me. (Met een bijrol voor de Allerhande van deze maand: 100% groente!).




Op dinsdag mocht ik weer eens met vriendin Gerlinde naar het leukste bio hang-out-plekje van Amersfoort: Coffee Corazon.  Dat betekende heerlijk een dagje geen sapcentrifuge afwassen. 
Het eerste gezonde item was voor mij een smaakvol fris sapje met ananas-appel-gember.




Waarna we overgingen op het grotere werk en een salade bestelden. What a treat! Wie had ooit kunnen denken dat ik vrijwillig een salade zou bestellen (in plaats van een broodje kroket) en er zo van zou genieten? 
Die van mij bestond uit sla, sardientjes, olijven, tijm, zongedroogde tomaat, kappertjes en gegrilde groente. Dankzij Amber Alberda weet ik nu dat ik een eiwittype ben die energie krijgt van eiwitten, in plaats van bv. granen, pasta ed. Zo'n salade met sardientjes werkt voor mij dan ook als het krijgen van nieuwe batterijen.




De woensdag: die dag waren we zo in de weer met deze gezonde variant van chocoladetaart dat ik verder nergens meer aan toe ben gekomen. Maar, komende uit Amber's boek, zit deze taart vanzelfsprekend boordevol voedingsstoffen. Hij is gemaakt van amandelmeel, boekweitmeel, fijngemalen hazelnoten, scharreleieren (van de kipjes van buurvrouw Veronica), bio cacao, chocola (80%) en agave-siroop. 

De taart is gezond, maar smaakt hij ook lekker? Een vriend van ons die mocht proeven formuleerde het zo: "Stel je erop in dat je iets krijgt wat niet zozeer goed smaakt maar wel erg gezond is, dan is het best heel lekker". En dat vond ik nou ook. 



Donderdag: weer een recept uit het boek: groene pannenkoekjes! Dat wilden Leonard (6) en ik wel eens proberen. En warempel - heerlijk. De groene kleur moest van courgette komen, maar dat had ik niet in huis. Dan maar veldsla, dacht ik snel, dat is tenslotte ook groen en groentig.

De truc met de stroop gaat als volgt: gebruik agavestroop. Dat is ook zoet maar heeft een lage score op de  glycemische index waardoor het je suikerspiegel met rust laat. Winst!




Na de pannenkoekjes gingen we op pad. Hup, sapje (spinazie, radijs, wortel, appel) dan maar mee in de auto.



Op vrijdag lunchten Frits en ik fijn in een restaurant. Heerlijk even tijd om bij te praten. En met een goed glas versgeperste jus erbij is dat helemaal een feest.



De salade was precies goed: groente én eiwitten. En zo had ik ook op vrijdag twee dingen aan groente & fruit tot me genomen. Het blijft een handzame doelstelling!

Een fijne gezonde week toegewenst en tot vrijdag!




2 opmerkingen:

  1. Ja ik ben geloof ik meer een eiwit typje :). Eieren zijn het helemaal, ik kook er 6 tegelijk en bewaar ze in de koelkast als ik even snackhonger heb, tussen de middag met wat zelfgemaakte mayo, zout, peper en bieslook uit de tuin een heerlijke eiersalade voor op de crackers! Helaas kan mijn man niet tegen eieren, anders zou ik volgens mij veel hartige taart bakken... heb jij je ooit al eens op speltbrood gestort? Ik heb een pak in de kast staan maar vind telkens niet de moed om eraan te beginnen.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nelleke, speltbrood zelf maken is voor mij nog een brug te ver, haha (alles op z'n tijd). Maar onze bakker verkoopt twee keer in de week speltbrood, dat koop ik wel eens.

      Ook heb ik laatst bij een molen een pak spelt-meel gehaald. Daar kun je bloem mee vervangen in recepten, las ik. Bijv. in de beschamel-saus of in een taart.
      Succes!

      Verwijderen

Leuk dat je hier was!