vrijdag 29 maart 2013

Dag 46 - The works.

Tijdens het afwassen van de sapmachine laatst bedacht ik mij twee dingen. Eén; wat blijft het toch doorbijten met dat afwassen van dat ding, pfff. Maar Twee: wat ben ik blij dat ik hem heb! Hoe meer ik namelijk lees over het maken en nuttigen van sappen, hoe enthousiaster ik wordt. Het brengt alle gezonde stoffen, hup, zo je lijf in.




Dus, hoewel ik nog steeds niet zingend sta af te wassen na het maken van een sapje, koester ik mijn apparaten en vind dat ze wel een voorstelrondje verdienen. Het zijn tenslotte hoofdrolspelers in dit gezondere jaar. Daar gaan we:



Zie daar de grande dame, mijn sapcentrifuge. Ik heb haar op Marktplaats op de kop getikt.




Ze werkt prima. Al zit ik me wel te verlekkeren bij informatie over professionele machines (die halen meer sap uit de groente en fruit). Ook het fenomeen Slowjuicer spreekt me aan. Maar hé, voorlopig gooi ik gewoon mijn spinazie, wortels, appels, bloemkool, peterselie in dit apparaat want er komt een prima voorraadje sap uit.
 


Wanneer ik voor twee personen bezig ben prefereer ik de schenkkan, maar voor een enkel glas mag het sap gewoon direct in het glas terechtkomen (scheelt weer afwas!).



Dit apparaatje piepte dat hij ook mee wilde doen in de voorstelronde, en gelijk heeft ie: Het is mijn koffieschuimapparaatje om cappuccino mee te maken, en eerlijk is eerlijk hij is één van de sterren in mijn keuken: hij levert warme, dik geschuimde, romige melk. Een absolute aanrader. En nee, George Cloony wordt niet meegeleverd.




Mijn nieuwste aanwinst is een waterzuiveringskan van Brita. Na wat research blijkt dit de simpelste manier om schoon water te drinken. Hij kost 15,95 bij de DA en bij het Kruidvat kun je voordelig de zuiveringspatronen halen (3 voor de prijs van 2).



Het gezuiverde water smaakt heerlijk, ik zet er zelfs koffie mee. Het voelt goed om water te drinken zonder eventuele metalen, chloor en kalk, waarvan gezegd wordt dat ze toch nog in ons water zitten.

Of het echt zo is? Ach, wie zal het zeggen. Maar het kost me op deze manier geen enkele moeite, en het allerfijnst is: er staat altijd water op kamer-temperatuur klaar. Het is me opgevallen dat ik nu wel de twee liter (nou ja, oké, anderhalf) per dag haal. Iets wat me met koud water uit de kraan maar niet lukte.




Ah, daar heb je de blender. Ook zo fijn dat ik die jaren geleden op mijn verjaardag heb gekregen. Lang stond hij ongebruikt in de kast. Nu staat hij weer permanent te stralen op mijn aanrechtblad en gebruik ik hem voor smoothies.



Grofweg maak ik smoothies met fruit, en sap met groente. Wat is het verschil? Bij een smoothie gemaakt in een blender blijven alle vezels behouden: het is daardoor een dikkere subtantie, soms eet ik hem met een lepel! Maar daardoor is het ook uiterst voedzaam, zo'n smootie.
Sap is helder, de vezels komen bij de sapcentrifuge in een apart bakje terecht wat je weggooit. Voordeel: je klokt het zo weg, maar je mist de vezels. 

Afwisselen is dus het devies!




Nu de baby-prakjestijd alweer een aantal jaar achter ons ligt heeft de staafmixer een functie-verandering ondergaan: hij wordt nu wekelijks gebruikt voor onze lunch-soepen. Blij ben ik ermee, want het gaat als een trein en hij is schoon in een handomdraai.




Tot slot heeft dit bakje mijn gezonder jaar naar een hoger niveau getilt. Ik doe er het groenafval in en wandel er aan het eind van de dag vrolijk mee naar de groene kliko buiten.

Je denkt misschien: hallo, een bakje, hoe triviaal. Maar weet je, het is me toch een vooruitgang! Voorheen kwam het groene restgebeuren overal terecht behalve op de plek waar het hoorde (afvalbak achterin een keukenkastje) en werd mijn keuken een chaos. En nu, o hoe simpel kan happiness zijn, laat ik het allemaal prettig in dit bakje terechtkomen. En daar voel ik me diep tevreden over, iedere keer weer.

Tot zover de apparaten, vanwege de paasdagen ben ik op dinsdag weer terug met Twee Dingen Gezond.

Fijn paasweekend!




1 opmerking:

  1. Hallo
    Ik schrijf u om u te informeren dat we onderhandse leningen aanbieden tegen een rentetarief van 2%. We kunnen u lenen voor zaken, landbouw of wat u ook als project wilt doen. Neem rechtstreeks contact met ons op via e-mail: (sduplens@gmail.com)
    Vriendelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier was!