vrijdag 15 maart 2013

Dag 32 'Twee dingen' zei Joop den Uyl altijd.

Het komt nogal eens voor dat ik 's avonds rond de klok van acht ergens heen rijd. Een heerlijk moment om naar de radio te luisteren. Vlak na het nieuws begint dan op Radio-Eén het programma 'Twee dingen'.




En ik moet toch altijd zo lachen om de intro daarvan. Het begint met een gedragen stem die zegt: 'Twee dingen, zei Joop den Uyl altijd', gevolgd door een hele ris quotes van mensen die hun betoog graag beginnen met 'Twee dingen'. Maar het allermooist (daar zit ik altijd met genoegen op te wachten) vind ik het einde: 'Two Things!' uitgesproken door Barack Obama, op zijn typisch obama-manier: prangend en indrukwekkend.

Dus, zie hier de reden voor mijn fascinatie van de uitdrukking 'Twee Dingen'. Wanneer ik chagrijnig ben en mijn hoofd niet staat naar gezonde keuzes hoor ik opeens Barack Obama die indringend 'Two things!' zegt en ben ik meteen weer bij de les. Of ik mompel tijdens het schrappen van de worteltjes 'Twee dingen, zei Joop den Uyl altijd'.





Kortom, hoewel 'dingen' de lading niet dekt en in zichzelf als woord weinig verbeeldings-kracht heeft, zet het mij iedere dag weer goed op de rails.
.
Een van mijn dingen afgelopen week was deze salade. De avond ervoor betrapte ik mezelf er nota bene op dat ik me er op zat te verheugen. Dat was een eerste keertje - nog nooit droomde ik vooraf van eten. Deze salade met komkommer, avocado, tomaatjes en lenteui maak je in een handomdraai, hij is erg lekker en nou ja, zo boordevol goede dingen dat ik vergenoegd zucht bij het idee alleen al. Je vind het recept op de website van Kalyn's Kitchen. Een prachtige website.



Dit was voor mij de week waarin onbekende stukken groentes en fruit hun weg vonden naar mijn sapmachine. Bijvoorbeeld deze hierboven (tweede van rechts). Ik ben z'n naam even kwijt maar hij smaakte naar meer.



De pastinaak, leek me ook weleens leuk om te proberen (tweede van rechts). Echt zo'n vintage stukje groente, vind je niet?



En de zoete aardappel, ook wel bataat genoemd, kwam in een glas terecht. Wat is het toch fijn dat ik dit niet allemaal hoef te eten om toch de voedzame stoffen binnen te krijgen!




En dit zijn de resultaten.

Mocht je nou denken: dingen, dingen...dat kan beter; laat het dan weten. Bij deze schrijf ik een wedstrijd uit: Wie met het leukste nieuwe woord, of zinnetje komt om de twee gezonde dingen te beschrijven ontvangt een gehaakt stuk fruit aan een sleutelhanger. Wie weet hoe deze nieuwe uitdrukking anderen gaat inspireren!





Fijn weekend!

3 opmerkingen:

  1. Die tweede van rechts.. kakifruit, toch? Ik heb echt bewondering voor je 'twee dingen'!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geniet ik iedere keer weer van je stukjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo
    Ik schrijf u om u te informeren dat we onderhandse leningen aanbieden tegen een rentetarief van 2%. We kunnen u lenen voor zaken, landbouw of wat u ook als project wilt doen. Neem rechtstreeks contact met ons op via e-mail: (sduplens@gmail.com)
    Vriendelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier was!