maandag 4 maart 2013

Dag 21 Thee & bloggen

Er zijn van die vlakken in je leven waar je graag verandering in wilt zien maar waarin het gewoon maar niet wil lukken. Sterker nog: je wordt al moedeloos bij de gedachte om het weer te proberen. Zo was dat bij mij op het vlak van groente & fruit. Ik hou gewoon niet van fruit los eten, uit het vuistje zeg maar. Ja, een aardbei gaat er nog wel in of een stukje meloen, maar een appel, of nog erger, een sinaasappel, vergeet het maar. Ook gekookte groente vind ik onprettig, dus hoe moest ik nou aan vijf keer groente en fruit komen op een dag?!!

Voor mij heeft het allemaal te maken met afbakening. In de zee van keuzes en dingen die ik zou moeten, hoef ik nu iets wat helder is: twee dingen en that's it. En het erover bloggen maakt dat het niet te vrijblijvend is. Het werkt!: het helpt me enorm om er mee bezig te zijn én te blijven.
En het is leuk! De gesprekken over voeding met mensen om me heen zijn inspirerend, daarnaast geeft het voldoening te merken dat ik kennis begin te vergaren, EN het allerfijnst: ik voel me schoner en lichter. Heel gek, maar het is echt zo.



Kortom, ik ben blij. Toch is er iets wat moet veranderen in de opzet van dit project om het tot een succesvol einde te brengen. Tot die gedachte kwam ik nadat ik bij een geurig kopje thee de volgende overdenkingen op een kladblok schreef:

* Ja, ik vind dit een fantastisch project.
* Ja, ik wil dit volhouden een jaar lang. Waarom? Omdat het 28 dagen kost om een verkeerde gewoonte los te laten, 90 dagen om nieuwe gewoontes te automatiseren, en een jaar dus een prima periode is om ze goed in je leven te integreren.
* Ik voel me schoner door de sappen en de groenten - iets wat absoluut beter voelt dan voorheen. Daar wil ik graag mee doorgaan.
* Nieuwe gewoontes zich voorzichtig beginnen te nestelen in mijn bestaan. Groente en fruit inslaan in de supermarkt, soepjes maken voor de lunch, sappen maken: ik ben me erin aan het bekwamen.
* Bloggen kost teveel tijd.
* Als ik niet blog, stop ik met het project (want: te vrijblijvend).
* Het moet dus anders; wel 'Een Gezonder Jaar', wel bloggen, maar (even omdenken) op een andere manier.

Toen de laatste slok van mijn thee genomen was, nam ik een besluit: op maandag geef ik voortaan een fotoverslag van de week ervoor. Op vrijdag blog ik met een stukje over wat ik die week heb beleefd, heb geleerd of wat me is opgevallen.

Zo heb ik meer tijd om werkelijk met voeding bezig te zijn, want laten we eerlijk zijn, het kost best een beetje tijd en effort om alles te bedenken, te kopen en te maken (en weer af te wassen), én heb ik tijd voor de andere belangrijke zaken in mijn leven (zoals de kinders).

Hier dus mijn eerste fotoverslag, als kleine try-out. De recepten zet ik op de andere tabbladen waar je ze terug kunt vinden.



 1) Kikkererwtensoep  |  2) Spinazie-bananen Shake


 1) Mango-appel-basilicum Smoothie  |  2) Paprikasoepje


1) Spinazie-komkommer-citroen sapje  |  2) Mango-handsinaasappel- basilicum Shake


 1) Maissoep  |  2)  Venkel-appel sapje

 1)  Linzensoep  |  2) Mango-handsinaasappel sap 


Tot vrijdag. Enjoy your week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier was!