dinsdag 5 februari 2013

Dag 9 Maissoep en granaatappel-sapje

"Weet je" zei ik tegen mijn man Frits vanmorgen, "planning is best een ding als je gezond wilt eten".
"Hm-hm"
"En weet je wat nou balen is?"
"Wat?"
"Planning is not my strongest point."
"Ik zeg wijselijk niks" reageerde hij droogjes (maar met een twinkeling in zijn ogen).

Daar moest ik erg om lachen, want in veel dingen zijn wij gelijk, maar op het punt van planning bevinden we ons in tegenovergestelde richtingen van het spectrum.  En ja, ik ben inderdaad degene die er, laten we zeggen, wat meer moeite mee heeft.




Vandaag bedacht ik dan ook rond de lunch dat er, o ja, ergens nog Twee Dingen tot stand gebracht moesten worden. De voorraadkast bracht redding. En ieder voordeel heb zijn nadeel, ook nu weer.. Want zodra ik het blikje mais uit de kast viste riep mijn jongste: "Lekker! Mais!"



Dus at hij, voor hij aan zijn boterhammetjes begon, een bakje mais. Vezels, en dat geheel vrijwilig!



Snel ging ik met het soepje in de weer. Een soep, heb ik ontdekt, kán een ingrediëntenlijst bevatten van 15 dingen, waardoor ik er nooit aan begin. Maar wat blijkt? Met 3 ingrediënten is het ook prima en lekker.



Deze exquise variant bevat: een uitje, een blik mais en wat biologisch bouillonpoeder. En een laagje water. Het was heerlijk en het gaf me een diep gevoel van voldoening. Ik reed zelfs nog met een extra bakje langs Frits zijn kantoor. Had ik toch goed weten in te plannen!





Nummer Twee vandaag was een sapje van granaatappel, mandarijn, appel en 13 blauwe bessen uit de vriezer. Het is zeker al twintig jaar geleden dat ik granaatappel tot me nam. En dat was trouwens ook meteen de enige keer in mijn leven. Dit is nog maar dag 9! Welke exotische fruitsoorten zullen mijn weg nog allemaal gaan kruisen dit jaar?
..
Keep you posted!
..
Ps.De doosjes met ingevroren fruit zijn in de aanbieding bij de AH (25% korting). Blauwe bessen, frambozen, bramen...pik in 't is winter!


2 opmerkingen:

  1. Kind, wat goed weer van je, ik ga je weer volgen. Zo'n sapcentrifuge is heel fijn speelgoed. En schoonmaken? De afvalbak kan alvast makkelijker door er een plastic of papieren zakje in te doen, liefst een gerecyclede natuurlijk, dan til je het pulp er zo uit en hoeft de bak niet afgewassen.
    Als je een(1) soort fruit of groente erin hebt zitten, zeg, appel of wortel, kan je dat pulp gebruiken als je bakt. Carrotcake. Of appelcake.(bij appel kan je het rasp gewoon door standaard cakebeslag roeren. die paar pitjes is niet erg) Eerst sapje eruit, dan pulp gebruiken. is overigens minder lekker met bleekselderij ;-)

    Fijne combi's met groenten vind ik: wortel/appel/bleekselderij en Biet/appel al dan niet met wortel erbij. een appeltje achter de hand voor alle sapjes die wat tegenvallen of sterk van smaak zijn: hop, extra appeltje erbij en...prima te doen.
    Succes weer en liefs van ver!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Mickey, wat leuk dat je me weer volgt. En zo te lezen ben jij al echt een professional qua sapjes. Dank voor je tips. Dat extra appeltje erbij is inderdaad een goeie. Maakt het net lekker.
      Dat je de pulp kunt gebruiken in de cake is volkomen nieuw voor me - dus thanx!! Ga ik zeker proberen.

      Ik volg je avonturen op FB. An adventurous life you lead!
      Liefs, Nelleke

      Verwijderen

Leuk dat je hier was!