woensdag 13 februari 2013

Dag 15 Bonen-spread en bloemkoolsoep

Vandaag aten we opnieuw met z'n vieren tussen de middag. Gezellig! Maar tijd voor weer zo'n exquise salade heb ik niet. Help! Wat voor gezonde dingen kan ik op tafel toveren????! Ik moet het nu bedenken, nu, nu, nu!



Terwijl ik de drie mannen het grindpad op hoor fietsen, werp ik snel drie eitjes in de koekenpan. Zo, nu nog de bonenspread erbij op tafel en de gezonde lunch kan beginnen. En hoewel die bonenspread geen sexy uitstraling heeft, is het qua smaak en voedingswaarde een keeper

Sowieso raak ik altijd in verwarring als ik lees dat bonen en peulvruchten onderdeel moeten zijn van je dagelijkse maaltijden. "Tell me how !" denk ik dan, en trouwens, wat is het verschil tussen bonen en peulvruchten? Bonen zijn toch peulvruchten?? Goed, binnenkort duik ik eens wat dieper in de bonen/peulvruchten-materie, en dan kom ik erop terug. 
Kortom, ik ben trots dat ik bonen heb weten in te passen in mijn lunch!




Mijn Tweede ding van vandaag is bloemkoolsoep. Gewoon volgens een recept uit mijn Margriet Kookboek (een must voor iedere homecooking princess).


En terwijl ik de soep maak dip ik vrolijk en uber-verantwoord maar toch echt heel lekker, wat bloemkoolroosjes in de auberginedip. Taalde niet naar chips...is dat niet een beetje zorgwekkend?



Wat de soep betreft, wederom was de score: 3 van de vier gezinsleden aten ervan met smaak.
.
Aangaande de prei-inkoop-tip van tante Dinie: ik ben helaas de demonstratie-foto's kwijt (de computer heeft ze verzwolgen), maar het komt hier op neer: kijk goed naar je prei, neem het liefst degene die aan de bovenkant wat is afgetopt, zodat je bijna alle prei ook echt kunt gebruiken. Je betaald tenslotte het gewicht. Dank Dinie! (die ik tegen kwam op de groenteafdeling van de AH, en die mijn kinderen lief 'tante Dinie' noemen).

Morgen meer over NCD's. Leest er iemand The Lancet?


1 opmerking:

  1. Nelleke, wat een leuk blog weer! En zo mooi gefotografeerd allemaal, ze zien er erg aantrekkelijk uit, jouw gezonde creaties.
    Ik ga je weer met plezier volgen!
    Groetjes,
    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier was!