maandag 11 februari 2013

Dag 13 De zin van gezond eten...

Vandaag MOET ik even schrijven over pms, en in specifiekere zin: mijn pms. Niet dat ik al mijn intieme kwesties op het internet zet hoor, maar pms is één van de hoofdredenen dat ik gezond wil eten. Hoe minder suiker ik gebruik en hoe meer natuurlijk voedsel ik eet, hoe minder het opspeelt. Doorgaans.

Maar de afgelopen dagen is het uitzonderlijk hoeveel last ik er van heb, en dat - het moet even gezegd worden - terwijl ik zo gezond leef! Al drie weken!
Hoe ziet mijn pms eruit? Nou, ik heb aanzienlijk minder geduld, weinig energie en ben hevig overgevoelig voor zielige zaken. Moet het journaal echt mijden. Voorts raak ik het zicht op de zin van het leven kwijt en raak over mijn toeren van onbelangrijke dingen, zoals van een nieuwe grijze haar die ik bij mezelf ontdek.  Echt, het is geen pretje. De remedie? Vroeg naar bed, gezond eten en even rustig leven.

Binnen dit spectrum van klachten doemde -dat laat zich raden, want past helemaal in het plaatje - afgelopen weekend de twijfel op of dit Gezonder Jaar-project wel zin heeft. Wat haal ik mezelf op de hals??! Drop, koekjes en patatjes-met wil ik, om van chocola maar niet te spreken. Gezond eten? Die pms wordt er klaarblijkelijk alleen maar erger van!

Gelukkig ben ik, als ik eenmaal een helder en duidelijk doel heb gesteld, vrij gedisciplineerd. En zo draaide ik trouw mijn sapjes en belegde mijn boterhammen gezond.

Nu bedacht ik het volgende: misschien is mijn lichaam zich wel aan het ontgiften en raak ik dat te langzaam kwijt! Dat ik daarom zo chagrijnig en uit balans ben. Sindsdien drink ik meer en beweeg ik meer. Hopelijk kan ik jullie over drie maanden melden dat er veranderingen optreden! Vooralsnog voel ik me iets beter.




Zie hier de content van mijn Eerste Ding. Dit word een shake. De voordelen van een shake? 
De blender maak je in één beweging schoon, én alle vezels blijven behouden.
Nadeel vind ik dat ik dat de drank behoorlijk zwaar is. Ik klok persoonlijk makkelijker een groentesapje weg dan een fruit-shake.



Zodoende dat ik deze ingrediënten aanleng met Cranberrysap.



Het is niettemin een vullend drankje geworden, maar het is zoet, lekker en o zo gezond. Daar doe ik het voor.



Mijn tweede ding vandaag, is een groentesapje van zaken die ik nog heb.




Hmm... dat is vreemd: er ontstaat een scheiding tussen vezels en sap. Ik roer goed, en drink het dapper op. Geen aanrader, maar oké.



Hebben jullie ook zo genoten van het mooie weekend?  Hier was het wonderschoon.

Morgen een recept voor gezond broodbeleg met aubergine
en een prei-koop-tip van tante Dinie.

Tot morgen!


4 opmerkingen:

  1. Wat een gezellige foto van jou en je man.
    Tis niet mals he, die pms. En juist dan krijg je zooo'n zin in slechte calorieen. Wil je jezelf echt helemaal niks slechts toestaan? Knap. (Ik doe dat nl. af en toe wel, zodat ik het beter volhoud.) Maar ik kan het ook begrijpen als je er totaal van wilt afkicken.
    De aanhouder wint, je bent goed bezig zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ps: ter info, je voettekst gaat alleen over je haakblog. Niet over dit blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi LTC,
      Ja, maar het gekke is: als ik het verander, veranderd het meteen voor mijn andere blogs. Weet jij daar een foefje voor?

      Verwijderen
    2. even inhakend...want het was mij ook opgevallen.

      Je zou een los tekst-gadget kunnen toevoegen boven je voetnoot met een tekst specifiek over dit blog.

      Grappig dat het fruitdrankje niet mengt. Maar goed, als het maar te drinken was.

      Groet, Emilie

      Verwijderen

Leuk dat je hier was!