dinsdag 15 januari 2013

Dag 2 Groentesoep en worteldrank


Zo, de tweede dag. Vandaag viste ik dit zakje uit de koelkast: kan prima een soepje voor de lunch van gemaakt worden. Eigenlijk is dat het simpelste wat je kunt bedenken, wanneer je op de gezondere toer wilt:



Koop zo'n zakje.


 Doe het in een pan met wat water. Laat het pruttelen, zo'n 25 minuten. Pureer...



En eet! Een beetje peper en wat zout maakt het af. De sport, vind ik, is om zo weinig mogelijk zout te verwerken. Is beter voor het gestel.
Even een weetje voor vandaag - iets wat ik ooit van een orthomoleculair diƫtist heb geleerd: kook alles wat natuurlijk is langzaam en op zo laag mogelijke temperaturen. Zo blijven de voedingsstoffen het best behouden. Dus, of je nu een eitje kookt, een groentesoep of de boontjes voor het avondeten: neem de tijd en hou de temperatuur zo laag mogelijk. Slow Cooking heet dat volgens mij, wat inmiddels een heuse stroming schijnt te zijn. Maar wie weet daarover later meer.

Dit soepje is in ieder geval rustigjes tot perfectie gebrouwd.



Om toch ook nog een gezonde drank te nuttigen heb ik net voor het eten de appel/wortelsap van gister herhaald. Het hele gezin stond om de sapcentrifuge heen. Waar het ene kind op de knop mocht drukken, deed het andere kind de groenten en fruitjes in de trechter.
Leonard (6) dronk vervolgens anderhalf glas hiervan op!!! Halleluja! Dit is het kind wat op school aan geen enkel stuk fruit te helpen is. Ja, aardbeien, die lust meneertje dan nog wel. Maar hallo, het is mid-winter dus dat is echt beyond happening. Het idee dat hij zoveel fantastische voedingstoffen hierdoor binnenkrijgt maakt dat ik in de lucht wil springen van enthousiasme. 

Ik ga door, morgen weer een dag vol groene avonturen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier was!